Permalänk
Avstängd

IT-jobb

Ni som jobbar inom IT-branschen, systemutvecklare, mjukvaruutvecklare, fullstack osv
Jag kom in i en IT-utbildning
Men fick veta efter examen måste man spendera sin fritid till att progammera o lära sig det som är nytt. En person från reddit sa att om ligger efter o inte har lärt sig det nya då får man sparken o får inte fortsätta sin tjänst samt om man tar 1-2 års eller ksk även 6 månder ledig. Då kanske har halva jobbet förändrats o då kanske får man inte ha kvar sitt jobb. Stämmer detta ? Och hur av min fritid i veckan efter examen måste jag lägga för att inte ligga bakom o få ha kvar min tjänst

Permalänk
Medlem

Minst 20h i veckan annars instant uppsägning

Permalänk
Medlem

Öhhh, vad?

För det första så "blir man inte av med sin tjänst" (tillsvidare alltså) om man inte sitter hemma efter jobbet och håller på med arbetsrelaterade saker.
För det andra så fattade jag inte frågan till 100%

Permalänk
Medlem

Måste och måste... Men det kan ju vara en fördel att man har passion för programmering. Och du tävlar på arbetsmarknaden mot folk som har det och lär sig saker på fritiden.

Om du bara har valt det yrket för pengarna kommer du inte långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CB17:

Ni som jobbar inom IT-branschen, systemutvecklare, mjukvaruutvecklare, fullstack osv
Jag kom in i en IT-utbildning
Men fick veta efter examen måste man spendera sin fritid till att progammera o lära sig det som är nytt. En person från reddit sa att om ligger efter o inte har lärt sig det nya då får man sparken o får inte fortsätta sin tjänst samt om man tar 1-2 års eller ksk även 6 månder ledig. Då kanske har halva jobbet förändrats o då kanske får man inte ha kvar sitt jobb. Stämmer detta ? Och hur av min fritid i veckan efter examen måste jag lägga för att inte ligga bakom o få ha kvar min tjänst

Nej det stämmer absolut inte. Har personligen inte kodat många sekunder utanför plugg eller jobb och tror inte jag har många kollegor som kodar på fritiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Måste och måste... Men det kan ju vara en fördel att man har passion för programmering. Och du tävlar på arbetsmarknaden mot folk som har det och lär sig saker på fritiden.

Om du bara har valt det yrket för pengarna kommer du inte långt.

Wut?

Jag har valt IT pga pengarna och jag sitter inte särskilt många timmar om året på obetald tid och gör jobbrelaterade grejer.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jobbar med systemutveckling och har gjort sedan examen för ca 3 år sedan. Det finns absolut en andel människor som lever och andas programmering, även på fritiden. Dom brukar ofta vara ganska vassa och ligga i toppskiktet med. Och det ger dig absolut en fördel.

Däremot håller jag inte alls med om att man "måste" det. Visst, det ligger i ditt intresse att hålla dig uppdaterad över tid så att du är attraktiv på arbetsmarknaden. Men verkligen inga 20h i veckan. Söker du dig dessutom till bolag som tar kompetensutveckling seriöst så kommer du att kunna tid att under arbetstid kompetensutveckla dig / anpassa dina arbetsuppgifter efter din kompetensutveckling. Gissar att det är vanligare som konsult än "fast" anställd på bolag dock.

Personligen har jag nästan helt slutat att utveckla på fritiden då det inte är så kul att göra efter sina 40h i veckan. Då gör jag hellre annat. Däremot så händer det då och då att jag kollar in saker eller testar lite för att jag tycker det är kul.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Signovinces:

Öhhh, vad?

För det första så "blir man inte av med sin tjänst" (tillsvidare alltså) om man inte sitter hemma efter jobbet och håller på med arbetsrelaterade saker.
För det andra så fattade jag inte frågan till 100%

Aså om man ligger efter när.det gäller progammering, dvs att man inte har lärt sig det nya i programmering då bli man sparkad från jobbet

Permalänk
Avstängd

Nej det är kraftigt överdrivet, speciellt här i Sverige där vi (än så länge) har lite anställningstrygghet kvar. Sen är det förstås en fördel om man tycker det är kul, inte för att man ska plugga en massa frivilligt på fritiden utan mer att det går mycket lättare så. Sen avsätter ju alla seriösa företag tid för kompetensutveckling och använder man den på ett effektivt sätt så räcker det rätt bra. Mitt företag säger exempelvis att vi kan planera in tio procent kompetensutveckling i varje sprint, och det är ju av den satta kapaciteten efter alla möten, ceremonier och så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GLaDER:

Wut?

Jag har valt IT pga pengarna och jag sitter inte särskilt många timmar om året på obetald tid och gör jobbrelaterade grejer.

Det är samma sak för mig, jag kom in i en yrkeshögskola o jag vill ga det för mesta del pengar även för jag har en lite intresse för det. Men vill inte sitta på fritiden med det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Måste och måste... Men det kan ju vara en fördel att man har passion för programmering. Och du tävlar på arbetsmarknaden mot folk som har det och lär sig saker på fritiden.

Om du bara har valt det yrket för pengarna kommer du inte långt.

Jag väljer det för pengarna o lite för att jag har en lite intresse

Permalänk
Sötast
Skrivet av CB17:

Aså om man ligger efter när.det gäller progammering, dvs att man inte har lärt sig det nya i programmering då bli man sparkad från jobbet

Som tur är så är reddit inte fakta. Och ännu mer tur har du som är svensk. Det är endast i vissa andra länder där man har såkallade 1dags-kontrakt och kan bli uppsagd när som helst oavsett anledning.

I Sverige kan man inte bli sparkad utan en enormt bra anledning.
Svenska företag är nog också för den delen värdsledande i att inte höja lönen på de man redan anställt och man brukar sällan, väldigt sällan försöka göra något åt de som är i bottenskiktet när det kommer till "performance"

Så är väldigt vanligt att de som är bra på sitt jobb slutar efter 1-2 år eftersom lönen står still men de utvecklas.
De som sitter kvar brukar vara de som inte orkar byta jobb och inser att oavsett hur lite man gör så får man sin lön ändå, oavsett om den är marknadsmässig eller ej...

Permalänk
Medlem

Man ska nog försöka hänga med i vad som händer på marknaden (inom ditt område). Men inte nödvändigtvis på fritiden. Du kan säkert avancera fortare om du programmerar/grejar med IT på fritiden och visar framfötterna på jobbet.

Och om du kan visa att du är engagerad på github kan det säkert hjälpa ditt CV som programmerare när du söker vissa jobb

Permalänk
Medlem
Skrivet av CB17:

Aså om man ligger efter när.det gäller progammering, dvs att man inte har lärt sig det nya i programmering då bli man sparkad från jobbet

Nej, inte en chans!
Företag skulle mycket hellre ge dig mer stöd/tid/möjligheter för att du ska lära dig "det nya" än att ge dig sparken.
Det finns INGEN som kan allt nytt som kommer inom programmering - det skulle kräva mer än 24h per dag

Däremot så finns det ju många utvecklare som är genuint intresserade av programmering och läser om det på sin fritid och knackar kod för att de tycker att det är roligt.

Om företaget kräver att jag kodar på min fritid så är de varmt välkomna att betala kvalificerad övertid för de timmarna haha.

Är nog väldigt få arbetsgivare som skulle ha något emot om du säger: jag skulle vilja ta ett par timmar för att lära mig den nya tekniken X för att se hur vi kan dra nytt av det i våra produkter.

tl:dr;
Sitt i båten, det är bara skitsnack att någon skulle få sparken för att man inte kodar på fritiden.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CB17:

Aså om man ligger efter när.det gäller progammering, dvs att man inte har lärt sig det nya i programmering då bli man sparkad från jobbet

Du har helt enkelt fel, man kan inte bli sparkad från jobbet för att man inte gör eller lär sig arbetsrelaterade saker på fritiden, sluta "flashback hitta på". Enda är väl om man är F-skattare eller liknande men det är knappast det som gäller trådskaparen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

I Sverige kan man inte bli sparkad utan en enormt bra anledning.

De flesta nyanställda icke-seniorer tycks dock ha sex månaders provanställning. Reglerna ändras ju hela tiden och jag är inte superuppdaterad, men jag antar att det fortfarande är så att arbetsgivaren inte behöver ange någon som helst orsak för att avbryta en provanställning. Så under den tiden gäller det definitivt att ha rätt attityd. En svensk tillsvidareanställning är absolut mycket tryggare än påståendet på Reddit.

Hur mycket man behöver jobba utanför betald arbetstid beror så klart på hur begåvad man är och vilken ambitionsnivå man har. Noll är säkert en fungerande nivå i mångas situation, men för normalkunniga och normalintelligenta juniorer på ett konsultbolag är det tveksamt om det räcker när man förr eller senare hamnar i ett svårlöst problem under en provanställning. Lös problemet.

Och ja, jag har sett en provanställd i mitt team hos min förra arbetsgivare bli kickad - han är nu anställd på den kund där jag jobbar. Två faktiskt, men den andre var PL, så han räknas inte.

Jag har inte lagt många timmar på programmering utanför arbetstid de senaste 15 åren, men desto mer på att helt frivilligt och på hobbynivå hålla mig uppdaterad vad gäller IT-säkerhet och nätverk, vilket råkar vara väldigt bra kunskaper att ha om man ska pyssla med programmering och IT-arkitektur. Jag lägger också en hel del tid på allmän tankeverksamhet på konkreta jobbproblem och strategier för att hantera frågeställningar på jobbet, inklusive en del allmän research - mest för att jag tycker jobbet är extremt kul.

Permalänk
Medlem

Om företaget sparkar dig för att du inte studerar för jobbet på din fritid så kanske det är lika bra, för det är inte ett företag man vill vara kvar på.

Har aldrig hört något liknande från någon man arbetat med i de 8-9 år man varit branschen. Däremot så när man anställer är det ju en fördel att man har passion och kanske gör någon typ av programmering eller så på fritiden. Men det handlar mer om att man ska tycka det man håller på med är roligt, vilket hjälper att man tycker det är kul att lära sig på jobbet.

Permalänk
Medlem

Jag är nu 4 år in i min karriär inom IT och har jobbat som utvecklare 3 år och senaste året som tech lead.

Man kan absolut jobba som utvecklare utan att syssla med programmering eller liknande någonting utanför arbetstid men de som går långt är ofta de som antingen är oerhört duktiga/begåvade eller väldigt drivna. Jag har haft duktiga och drivna kollegor/bekanta som har klättrat väldigt snabbt och sen har jag haft mindre duktiga/drivna som generellt har klättrat väldigt mycket långsammare.

Permalänk

Vanligt är att man får göra precis vad man vill både arbetstid och fritid. Man kan sitta hela dagarna och glo på en dokusåpa. De som jobbar hemifrån kan dricka starköl samtligt.

Vad är då utmaningen? Jo, man bör ligga på 100% fakturering, en junior kostar runt 1000kr/h exkl moms, en senior det dubbla. Kunder kommer då bli vansinniga när de får fakturor på kanske 200 000kr per månaden för ens arbetskostnad om man ej har presterat.
Och för att prestera så får man både jobba och plugga på som tusan. Det kommer hela tiden nya utmaningar, man ska jobba med nya tekniker, 100% fakturering ska man ha, kund ska ej uppleva att man har presterat dåligt för att man själv var okunnig inom området.
-Vissa saker accepterar kund inlåsningstid i, grundläggande allmänbildningssaker gör kund inte det om man kostar som en senior. -Inläsning byte av IP på en persondator, kostnad 4000kr och man har ej den kunden kvar.

Det skiljer sig dock inte från grundskolan, där vissa kan glida igenom med högsta betyg, andra pluggar som en dåre och får ändå IG. Så att vissa säger att de bara njuter knappt anstränger sig, ja se dem som personer som gjorde samma sak i skolan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wezter96:

Jag är nu 4 år in i min karriär inom IT och har jobbat som utvecklare 3 år och senaste året som tech lead.

Man kan absolut jobba som utvecklare utan att syssla med programmering eller liknande någonting utanför arbetstid men de som går långt är ofta de som antingen är oerhört duktiga/begåvade eller väldigt drivna. Jag har haft duktiga och drivna kollegor/bekanta som har klättrat väldigt snabbt och sen har jag haft mindre duktiga/drivna som generellt har klättrat väldigt mycket långsammare.

Men var du en som progmmarde på fritiden mycket eller som spendera fritiden till annat som träna o umgås med familjen osv ? Klättrade du snabbt eller långsamt?

Permalänk
Medlem

Som konsult så sitter man ibland på ”bänken” i väntan på nästa uppdrag. Under denna tid så förväntar sig i regel din arbetsgivare att du vidareutbildar dig. Sitter du istället och rullar tummarna så händer det att ett ”HR-initiativ” kan påbörjas. Som är en omskrivning för att lösa dig från ditt kontrakt. Likaså om de under en längre tid inte kan hitta ett uppdrag åt dig.
I Sverige är det dock lite besvärligare, facket vill säkert ha sitt att säga till om om återställnings krav finns, så de kan inte sparka någon och anställa någon annan för samma tjänst hur som helst. (Finns en del vägar runt detta också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CB17:

Men var du en som progmmarde på fritiden mycket eller som spendera fritiden till annat som träna o umgås med familjen osv ? Klättrade du snabbt eller långsamt?

Jag har programmerat en hel del på fritiden då jag tycker det är väldigt kul och jag skulle säga att jag har klättrat relativt snabbt mer på grund av driv än begåvning från mitt perspektiv. Jag hade dock säkerligen kunnat tjäna ännu mer om jag hade bytt jobb oftare men då jag trivs oerhört bra på mitt nuvarande jobb och de mött de önskemål jag haft om lön och förmåner så har jag inte sett någon anledning till att göra det. Jag bryr mig en hel del mer om att få jobba med sådant jag tycker är kul och stimulerande än att tjäna maximalt.